האם המטפל שלי אלים?

תפריט
קטגוריות

האם המטפל שלי אלים?

האם ההורה שלי סובל מהתעללות?

כל אחד/אחת ש'מגדל' את הוריו המזדקנים מבועת מהשאלה הזאת, ועושה כל שביכולתו לכדי לשמור על ההורה ולדאוג להוריו הקשישים לטיפול הולם. זאת כדי חלילה לא להיתקל באותו מטפל / מטפלת אלימים; קניית מצלמות, ביקורי פתע, התייעצות עם גורמים מקצועיים, קריאת פורומים ומאמרים מסוג זה…

לפני שנקבע האם המטפל של ההורים שלנו אלים חשוב שנבין מהי אלימות, אלימות יכולה להופיע במגוון של צורות, לאו דווקא בצורה המוכרת של אלימות פיזית. ניתן להבחין בין מספר סוגי אלימות:

א.   אלימות פיזית – מעשים שמטרתם פגיעה פיזית, הפעלת כוח על גופו של אדם אחר. – תקיפות פיזיות המופנות כלפי הזולת (צביטות, דחיפות, סטירות, אגרופים, חבטות, הכאות, כוויות, חבלות, סיבוב הגוף או איברים, חניקות משיכת שערות וכדומה) כל שימוש בחפצים לצורך איום או פגיעה.

ב.    אלימות מילולית – מעשים שמטרתם לפגוע באדם אחר שלא בצורה פיזית – פגיעה ברגשות הזולת (קללות, השפלות, שימוש בכינוי גנאי) איומים לפגיעה פיזית והתעלמות (שתיקה וסירוב לענות) מכוונת.

ג.     אלימות כלכלית – מניעת גישה למשאבים כספיים, שליטה על המקורות הכספיים והקצבה לפי ראות עיני הפרט.

ד.    אלימות מינית – כפיית קיום יחסי מין או התנהגויות מיניות אחרות.

ה.   אלימות נפשית – דפוס התנהגות שגורם לנזק ביכולת החשיבה וההיגיון (נטישה ללא הסבר או סיבה, התעלמות ממושכת, חדירה לפרטיות, פגיעה ברכוש אישי, התפרצויות זעם ללא סיבה, האשמות שווא וכדומה).

ו.     אלימות כלפי רכוש (ונדליזם) – מעשים שמטרתם פגיעה ברכושו של הזולת או של הציבור.

לצערנו, פגיעה בחסרי ישע איננה באה לידי ביטוי רק באלימות וכאשר ישנה סיטואציה כפי שאנו מכירים אותה מטפלים שמגיעים מידי יום או גרים באותו בית עם המטופל יש חשש להתנהגויות נוספות לא פחות נוראיות ולא תמיד נראות לעין.

הזנחה –מצב בו לא מספקים את צרכיו הבסיסיים של הקשיש. ניתן להבחין בין מספר סוגי הזנחה:

 א.         הזנחה מכוונתחוסר מתן תשומת לב והזנחה מכוונת, מתוך רצון ומטרה לגרום למבוגר סבל, נזק או פגיעה. כמו מניעת אוכל או תרופות בכוונה תחילה, אשר דרכה מנסה המטופל לגרום ללחץ פיסיולוגי או פסיכולוגי.

 ב.         הזנחה לא מכוונתגרימת לחץ פסיולוגי ו/או פסיכולוגי לזקן ללא כוונה, כמו מניעת אוכל, תרופות, טיפול כושל, שנגרם כתוצאה מחוסר ידיעה, ובעיה נפשית אצל המטפל. אין הכוונה לפגיעה מכוונת ומודעת להזיק לזקן. המאפיין הבולט של סוג זה של התעללות הינו הממד הטראגי . ההזנחה אף נעשית לעיתים מתוך כוונות טובות מתוך חוסר יכולת או חוסר מודעות להעניק את הטיפול הנדרש.

ג.          הזנחה עצמית – שהינו כישלון הזקנים לספק לעצמם טיפול מתאים, גם כאן, ההזנחה העצמית יכולה להיות מכוונת (מתוך רצון למות עקב דכאון, לדוגמא) או לא (מתוך חולשה והעדר יכולת).

מה הלאה?

אחרי שהתוודענו לכל סוגי הפחדים הנוראיים שלנו, נשאל את עצמנו מה הלאה? איך נוכל לדעת האם משהו מבין ההתנהגויות שתוארו מתרחש, האם קיימת פגיעה כזו או אחרת בהורינו?

ראשית, ולפני קבלת 'טיפים' וסימנים מזהים לזיהוי התעללות או הזנחה אצל הורינו, חשוב לזכור – לא כל המטפלים אלימים, לא כל המטפלות אלימות, יש מטפלים ומטפלות מדהימים שמטפלים בהורינו כאילו הם היו ההורים שלהם. לכן, בעת התמודדות עם המטפלים של הורינו, נמנע מכל סוג של הכללות למינהם (לדוגמא – מטפלים גברים בעלי סיכוי גבוה יותר לפגוע או מטפלת במוצא מסוים יותר אלימה מאשר ממוצא אחר). התנהגויות אלימות, אגרסיביות והזנחה לא פעם נוצרות בגלל מצב דחק, בגלל סיטואציה קשה שהפרט חושב ולא תמיד במכוון (חשיבה מוטעית) שהדרך הקלה ביותר להתמודד עם המצב הוא דרך התנהגות אגרסיבית ואלימה.

סימנים מעוררי חשד :

  1. אלימות פיזית – סימני שונים במקומות שונים בגוף, תוך מתן הסברים לא ברורים, פחד או חרדה ממענה על שאלות
  2. אלימות מילולית / נפשית – חוסר עניין חברתי, חרדה להישאר לבד.
  3. אלימות כלכלית – אורח חיים שלא הולם את המצב הכלכלי, התנהלות כללית חריגה (משיכות כסף גדולות, העברת כספים לחשבונות שונים)
  4. הזנחה – חוסר היגיינה אישית, לבוש מרושל, רעב לא מוסבר.

חשוב לזכור , חלק מהסימנים שמתוארים יכולים להעיד על מחלות ועלולים להיגרם כתוצאה מגורמים אחרים (מחלות דם, דמנציה, דכאון וכדומה) חשוב לשלול גורמים אחרים לפני האשמת שווא.

כיצד להימנע?

טיפ ההימנעות החשוב ביותר הוא – לשים יד על הדופק, לקיים ביקורים קבועים וביקורי פתע, להיות ערני לכל שינוי במצב הורה ולהיות מעורב בתוכנית הטיפול השגרתית. לוודא שהמטפל מקבל תמיכה והכשרה עבור העבודה אותה הוא נדרש לעשות (מטפל לא מיומן וללא הכשרה בעל סיכוי גבוה יותר ל'גלוש' להתנהגויות אלימות) ומצב שבו אנו המטפלים מרחוק ואיננו בקשר יומיומי עם הזקן, על אחת כמה וכמה עלינו לזכור "לפקוח שבע עיניים" על הטיפול בזקן. זאת, בייחוד כשהמטפל העיקרי הוא מטפל בתשלום, ועל אחת כמה וכמה אם מדובר במטפל לא מנוסה. זאת נעשה באמצעות ביקורים רבים ואף ביקורי פתע, במהלכם נבחן את הקריטריונים האמורים להזנחה. נפתח את המקרר והארונות, נעקוב אחר מראה וניקיון הבית, ונבחן את מצב ההיגיינה של הזקן ואת מראהו באופן כללי. כדאי מאוד גם לעקוב אחרי מצבו הרפואי של הזקן – לוודא שהוא אינו מחמיץ ביקורים אצל הרופא, שלא קיימים תסמינים בריאותיים לא מטופלים, וכי ארון התרופות שלו מצויד היטב בכל תרופות המרשם הקבועות שלו. בנוסף, מומלץ לנסות ולבחון את תקינות הדינמיקה בין הזקן למטפלו- לשים לב למערכת היחסים ביניהם, למשל- איך הזקן מתנהג בנוכחות המטפל, כיצד המטפל פונה אליו.

מה לעשות במקרה שיש חשד לאלימות או הזנחה?

פגיעה בחסר ישע הינה עבירה פלילית, על כן, ראשית עלינו לפנות לרשויות הרווחה ולמשטרה. כמו כן במקביל לפעילות כנגד המטפל/מטפלת עצמם יש לפעול ולתת סיוע לקשיש הנפגע. חווית האלימות, ההזנחה וההתעללות הינה קשה ואף טראומטית לקשיש עצמו, ועל מנת שיוכל להמשיך ולקבל טיפול מגורם אחר ולסמוך על סביבתו יש צורך במתן תמיכה וליווי נפשי מגורמים מקצועיים.

איזה נושאים מעניינים אתכם?

מעניין? שתפו.  אהבתם? לחצו like

צרו קשר ונעזור לכם בטיפול באנשים שחשובים לכם + תודה:)

תפריט נגישות

בואו נהיה בקשר

דרוש עזרה לקבלת מטפל/ת ?

רוצים לברר את הזכויות לקבלת טיפול סיעודי?

בואו נעבור לטלפון...

הצוות שלנו ישמח לעזור

מחפשים עבודה עם משמעות?

עובדים סוציאלים, מטפלים ומטפלות

בסביבה חמה ובתנאים מצויינים

השאירו כאן פרטים

וניצור קשר בהקדם

גם בעיתות שלום,
וגם מלחמה
אנחנו כאן בשבלכם

הסניפים פתוחים

קבוצת מתן

דגל ישראל

Looking for Purposeful Work?

We are Hiring!

Join Us!