איך לפרוץ את הבדידות בגיל הזהב?

תפריט
קטגוריות

איך לפרוץ את הבדידות בגיל הזהב?

עבור רבים, גיל הזהב נתפס כגיל בו באופן כזה או אחר החיים נגמרים, הגיל נותן את אותותיו הרפואיים, הילדים גדלו ועסוקים בחייהם עם משפחותיהם שלהם, פטירת מכרים במעגלים הקרובים ובמעגלים הרחוקים מגבירים את תחושת הבדידות ואף מעלים סימני חרדה מפני סופנו הקרב.

מהי בדידות ובדידות קשישים בפרט?

בדידות היא למעשה תחושה סובייקטיבית שנגרמת כתוצאה ממצב אובייקטיבי, כלומר: תחושת הבדידות תגרם למעשה כאשר ישנו פעל גדול בין מספר הקשרים החברתיים הרצויים (מצב סובייקטיבי) לבין מספר הקשרים החברתיים הקיימים בפועל (מצב אובייקטיבי).

ישנם מספר סוגים של בדידות;

  1. בדידות כרונית כאשר אדם אינו מסוגל לקיים קשרים חברתיים במשך כל חיו.
  2. בדידות זמנית בה אדם אינו מקיים קשרים חברתיים בשל מצוקה או אירוע זמני.

הבדידות הינה תופעה המופיעה בכל גיל. עם זאת, בגיל הזקנה השילוב של אירועים בחיים (כגון מצבים רפואיים ואובדניים) מגביר את הופעת תחושת הבדידות.

איך מתמודדים עם הבדידות בגיל הזהב?

ההתמודדות עם תחושת הבדידות נחלקת למספר אופנים ותלויה מאוד בנסיבות בגינם נוצרה תחושת הבדידות. במקרים מסוימים הבדידות היא כתוצאה ממצב נפשי וייתכן שבמקרים אלו יהיה צרוך בהתערבות של איש מקצוע. על כן, ההתמודדות עם הבדידות נחלקת למספר אסטרטגיות:

  1. שיפור מיומנויות חברתיות בדגש על סוגי תקשורת בין אישית תוך התייחסויות למגבלות הגיל והמצב הרפואי/תפקודי.
  2. תמיכה חברתית – השתייכות לקבוצות בעלות מכנה משותף – למשל; אלמנות / נפגעי תאונות דרכים / משוקמי אירוע מוחי וכדומה…
  3. מתן גישה להזדמנויות ליצירת קשרים חברתיים – השתתפות במגוון תוכניות המספקות מענה חברתי ועידוד יצירת קשרים בהם.
  4. שינוי דפוסי התנהגות חברתית בסיוע של איש מקצוע.
  5. ביקורים של מטפלת סיעודית או מטפלת סיעודית צמודה ל24 שעות.

מעניין? שתפו.  אהבתם? לחצו lייike

[efb_likebox fanpage_url="matancare" box_width="250" box_height="" locale="en_US" responsive="0" show_faces="1" show_stream="0" hide_cover="0" small_header="0" hide_cta="0" ]

 

אילו תוכניות שירותים יכולים לסייע לקשיש בהפגת הבדידות?

תפיסת הרווחה של מדינת ישראל מספקת מגוון רחב של תוכניות ושירותים לטיפול בקשישים היכולים לסייע באופן ישיר או עקיף להפיג את הבדידות:

  1. גמלת חוק הסיעוד – גמלה זו לא הוקמה להתמודדות עם הבדידות באופן ישיר אולם, באופן עקיף היא יכולה גם יכולה לסייע בכך, באמצעות האפשרויות שמציעה. כפי שצוין מטרת גמלת הסיעוד לסייע לקשיש בביתו בתפקודי היום יום, האופן שבה ניתנת הגמלה (מטפלת סיעודית / ביקור במרכז יום) יכולים לסייע רבות בהפגת הבדידות:

א.      מטפלת סיעודית

המטפלת שמגיעה, מטרתה הינה  סיוע במטלות הבית ובסביבה האישי של הקשיש. יחד עם זאת ניתן להעזר במטפלת גם לצורך הפגת הבדידות – טיול מחוץ לבית, אשת שיחה ולמעשה יצרת קשר חברתי חדש קבוע ועקבי.

ב.      מרכז יום לקשיש

מטרת מרכזי היום לקשיש היא לענות על צרכיו האישיים של הקשיש, רחצה, תזונה וחברה. במרכזים מציעים פעילויות פנאי וחברה מגוונות: שירותי התעמלות מותאמים לגיל ולמצב התפקודי, שיעורי יצירה, הרצאות ותמיכה סוציאלית של אנשי מקצוע.

  1. תוכנית קהילה תומכת – תוכנית המופעלת על ידי משרד הרווחה, ומציעה שרותי סיוע לאזרחים ותיקים המתגוררים בביתם, התוכנית מופעלת בשיתוף עם אשל וניתנת בעלות חודשית סמלית. במסגרת התוכנית האזרח הוותיק יוכל ליהנות ממספר פעילויות חברתיות בחגים ואירועים שונים, אב קהילה, מכשיר מצוקה שמסייע לתחושת הביטחון האישי ורופא ואמבולנס זמינים 24 שעות ביממה.
  2. תוכנית כאן גרים  – תוכנית חדשה שנוסדה על ידי משרד הבינוי לטובת אוכלוסיית האזרחים הותיקים ואוכלוסיית הסטודנטים, במסגרת התוכנית, סטודנטים יתגוררו בבית הקשיש ויקיימו פעילויות חברתיות עמו במשך 4 שעות שבועיות לפחות בתמורה למלגה. כמו כן, הסטודנטים ישתתפו באופן סמלי בהוצאות המגורים. מטרתה של התוכנית הינה: מענה חברתי לאזרחים ותיקים להפגת בדידותם ולשיפור ביטחונם האישי ועידוד השארתם בקהילה, כמו גם עידוד מעורבות הסטודנטים בקהילה תוך כדי אפשרות לפתרון מגורים בר הישג.
  3. דיור מוגן – הדיור המוגן נעשה פופולרי ומבוקש בשנים האחרונות ולמעשה מספק לאוכלוסיית הגיל השלישי אפשרות ליהנות מעצמאות מרבית בהתאם ליכולות הפיזיות והתפקודיות שלהם, כמו כן הוא מספק להם תחושת ביטחון, מענה לצרכים חברתיים וסביבה רוויית פעילויות.
  4. מועדונים חברתיים –מופעלים על ידי הרשויות המקומיות בעזרת משרדי הרווחה ומטרתם  לשפר את  איכות החיים של אוכלוסיית הזקנים בישראל, הם מסגרת למפגש חברתי לצורך הפגת בדידות ולניצול שעות הפנאי. ההשתתפות במועדונים מסוג זה הוא בתשלום סמלי לפי אופי ההשתתפות. הם מציעים חוגים, הרצאות, משחקי שולחן ועוד.
  5. התנדבות – ההתנדבות מספקת תועלת רבה הן לאוכלוסייה הנעזרת במתנדבים והן למתנדב עצמו, מחקרים רבים הראו כי מעבר לתחושת הסיפוק ההתנדבות מביאה גם לתועלת בריאותית. ההתנדבות בגיל השלישי משמעותית מאוד, משום שבשל הירידה ביכולות התפקודיות ובאובדנים אותו חווה הפרט ההתנדבות מספקת למעשה משמעות נוספת ותחושת נחיצות – 'גם אם אני זקן אני עדין משמעותי ועדין יכול לסייע לאחרים'.

לסיכום,

הכי חשוב לזכור שהחיים לא נגמרים בגיל הזקנה, אלא להיפך יש כאלו שיגידו שהם רק מתחילים. המדינה, עמותות וארגונים רבים מציעים מגוון שירותים ותוכניות שיכולות לסייע בהפגת הבדידות בין אם באופן ישיר ובין אם באופן עקיף. כפי שצוין הבדידות הינה תחושה סובייקטיבית, ועל כן – יש דרכים (ורבות) להפיג אותה ולהתמודד איתה.

איזה נושאים מעניינים אתכם?

מעניין? שתפו.  אהבתם? לחצו like
עבור רבים, גיל הזהב נתפס כגיל בו באופן כזה או אחר החיים נגמרים, הגיל נותן את אותותיו הרפואיים, הילדים גדלו ועסוקים בחייהם עם משפחותיהם שלהם, פטירת מכרים במעגלים הקרובים ובמעגלים הרחוקים מגבירים את תחושת הבדידות ואף מעלים סימני חרדה מפני סופנו הקרב. איך מתמודדים עם זה

צרו קשר ונעזור לכם בטיפול באנשים שחשובים לכם + תודה:)

תפריט נגישות

בואו נהיה בקשר

דרוש עזרה לקבלת מטפל/ת ?

רוצים לברר את הזכויות לקבלת טיפול סיעודי?

בואו נעבור לטלפון...

הצוות שלנו ישמח לעזור

מחפשים עבודה עם משמעות?

עובדים סוציאלים, מטפלים ומטפלות

בסביבה חמה ובתנאים מצויינים

השאירו כאן פרטים

וניצור קשר בהקדם

גם בעיתות שלום,
וגם מלחמה
אנחנו כאן בשבלכם

הסניפים פתוחים

קבוצת מתן

דגל ישראל

Looking for Purposeful Work?

We are Hiring!

Join Us!